Isnin, 8 September 2014

Siapa nak bertanggungjawab?

Assalamualaikum...

Sabtu hari tu, ana ngan kakak ana gi joging kat satu taman ni. Orang sini panggil 'PCP' (Puteri Central Park). Bawak bebudak uma ana sekali.

Awal kot kitorang pegi. Time tu lepas subuh. Kira-kira dalam 6.30 centu laa. Awalkan? Haha. Langit pun masih gelap lagi. Cer teka sebab pe kitorang gi awal?

Ahaha..main teka teki la pulak! Sebab sebelum sampai PCP tu, kitorang kene redah jalanraya. Kete laju2 bak ang! Tu yang gi awal2 tu. Takdelah terserempak ngan kete2 yang nak gi keje. Hehe.

Kan gelap, taklah nampak ngat kecacatan taman permainan tu. Maklum laa dah lama tak gi situ. Masa hari makin terang terang dan terang. Jeng jeng jeng. Terserlah gelongsor rosak. Alahai..bahaya sungguh! Ni kalau tak pantau ni, kang ade yang tercedera.

Bukan rosak sebarang rosak ni, ni mesti "budak-budak besar" yang main. Haihh..kalau dah taraf menengah tu, tak payahlah usik mainan kanak-kanak under 12 tahun. Tak paham betul. Bukan ana tak pernah nampak bebudak menengah tu naik buaian, lepak gelongsor. Ana perhati jek. Kali ni datang, taman mainan dah rosak!

Bila dah jadi camni, siapa nak bertanggungjawab?

35 ulasan:

  1. eeiii buruknye perangai.. dah beso2 pun ada hati nak main --' ape laa.. ni kena report ni..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kan! Kesian budak2 punye mainan, habis rosak camtu je.

      Padam
  2. teruknya rosak...patutnya kena lah ada kesedaran sikit dan tanggungjawab bersama tu yang penting...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tu la pasal. Geram jugak. Nak kata takde akal, dah besar panjang. Tapi tak digunakan akal tu.

      Padam
  3. uihh..bahayanya Ana...hati-hati bawak bebudak g sana..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tu la kak..insya-Allah..ana hati2 bawak budak2 ke sane. :)

      Padam
  4. Balasan
    1. Bahay kan? Risau betul. Sebab yg main permainan ni nanti kanak2. Budak2, bukan tau bahaya. Hurm..

      Padam
  5. ayoo..siapa la main sampai rosak camtu.tak logic budak2 yg rosakkan..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ni keje "budak2 besar" ni kak ain. Tu yang rosak sampai camtu sekali.

      Padam
  6. siapa la yang lapar sangat sampai "makan" gelongsor tu.. isk3..

    BalasPadam
  7. Assalamualaikum dan singgah malam dik Ana...tu yg bikin sakit hati...nanti kesian pulak budak2 tak ada dah tempat nak bermain2...taman permainan tu kan di sediakan untuk kanak2 bermain...

    BalasPadam
    Balasan
    1. A'ah kan. Sian. Taman mainan budak2 jugak jadi "mangsa". Sabo je la.

      Padam
  8. emm tiba2 anis rasa macam merosakkan happiness orang lain pon ada espcially budak2. sian dorang takde port utk bermain..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Haihh..tu la pasal. Bila dah rosak, takde sape nak bertanggungjawab. Kesian budak2.

      Padam
  9. Ganasnya. Ni mesti kes masa dia orang kecil taman permainan tak ada lagi kot. So bila dah besar baru dapat merasa..tu yang dilenjannya sampai rosak..hmmm...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kan kan. Ana pun tak tau laa ape motif diorg rosakkan taman permainan sebeginini.

      Padam
  10. Mainan tu utk bdk2 bkn utk org dewasa..ni jenis yg tak tahu menghargai...kesian bdk2 tak dpt nak bermain..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Geram sebenarnye bila tgk harta benda awam dirosakkan. Pastu bila hodoh cenni, takde sape nak tanggungjawab.

      Padam
  11. NI KENA SEDIAKAN TAMAN PERMAINAN UTK "KANAK-KANAK" besar plak lpas nih..heheheheheehehehehee.......tulah yg jadi gini bila tiada kesedaran =="

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ahahahaa..yg besar punye kawasan ade jek. Tapi tak tau nape diorg suka ngat lepak tempat budak2 kecik.

      Padam
  12. Kemain budak2 ni. Rasa mcm bbudak lagi ke apa ntah. haha

    BalasPadam
    Balasan
    1. A'ah tu laa pasal. Lupa la tu umur dah meningkat ke "tua". Haha

      Padam
  13. memang banyak tempat permainan yang rosak macam ni.. kekadang bawak mursyid main.. tgk2 alahai menyedihkan sgt playgroundnye.. huhu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ni sebab atas dasar takde rasa tanggungjawab. Tu yang jadi camni. Sedihkan?

      Padam
  14. ish..sih..kalau begini lah keadaan nya perlu tukar guna aluminium supaya x mudah pecah

    BalasPadam
    Balasan
    1. Huhu. Bagus gak idea kak JM nih! :D

      Padam
  15. laaa...pecah teruk sampai macam tu sekali!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. A'ah kak. Keje budak2 besar la ni. Situ tempat melepak petang. Tu yang kita tak tau nak salahkan siapa. Yg pasti pesalah tu takde rase tanggungjawab.

      Padam
  16. adehh vandalisme btl kan..cian bebudak yg nak dtg main

    BalasPadam
  17. Itu la kan.. memang bahaya!

    BalasPadam

Baca je?
Tak nak komen ke?
Komen laa sikit.