Khamis, 4 September 2014

Sabar je laaa

Assalamualaikum...

Rutin harian ana akan bermula pukul 4pagi. Tapi pagi tadi terlajak sikit ke pukul 5pagi, balik lewat pasal malam tadi ade jamuan makan-makan ape sume.

Pastu pagi tadi ana kelam kabutlah sikit, dengan kejut budak2 uma ana lagi, diorang kene bangun pukul 5. Pasal mandi diorang ni makan masa 45 minit! Lamakan? Siap-siap nak sekolah lagi. Ahai..bukan sorang dua kita nak uruskan, 16 orang kau.

Ana pun sibuklah kemas dapur, basuh baju dan masak sarapan. Suruh diorang mandi sendiri, pasal ana dah tak sempat nak mandikan budak2 tu macam hari2 biasa.

Tiba-tiba....

Pang pung pang! Semacam jek bunyi atas tu! Lelaju ana naik, nak tengok apekehe bunyi macam perang dunia je kat atas tuh! Rupa2nye bergaduh. Alahai..anak-anak. Ape korang buat ni? Sampai tangga jamban pun patah.

“Dia tolak dia..”

“Tak..dia tolak dulu...”

“Mane de. Dia tolak sampai patah..”

Tu diaaa..sesi salah menyalahkan pulak. Mane satu betul ni? Tetiba rasa cam nak bertukar jadi incredible hulk! Dek kerana memasing wat muka comel baru bangun tidur, terpaksa laa ana sabar je.

Diorang memang cenni. Kita pang pung pang kat bawah, dia pang pung pang kat atas. Pepagi lagi dah bagi ana pahala tau bebudak ni. Sabar je laaa. -__-

48 ulasan:

  1. Ana, sapa budak-budak umah ana tuh? tak faham tapi mcm comel jer.. kakbren lama menyepi nih, blogwalking pon x sempat

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hihi..tu anak2 yatim jagaan ana kak bren. Ana biasa panggil diorg "bebudak umah". :)

      Padam
  2. Assalamualaikum dan singgah khamis Ana...kalau dah budak2 bergaduh tu..mulalah saling tuduh menuduh...kita yg jadi hakim pun kalam kabut di buatnyer..sabar yer dik Ana..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Haha..tu la pasal kak Diana. Pening kepala ana dibuatnye. Alahai.. -_-

      Padam
  3. Balasan
    1. Hahaa..camtu la jugak alkisahnye. :D masing2 takmo mengalah.

      Padam
  4. hahaha.. sabar ye cik kak.. haha.. bakal jadi ibu mithali ni..

    wawa tag ana
    http://duniamisskepeng.blogspot.com/2014/09/segmen-blogwalking-bersama-redbellas.html

    BalasPadam
    Balasan
    1. Err..amin.. Hehe. Thanks tag. Nanti ana cer try join ye yunk.

      Padam
  5. Biasalah kan kalau dh reramai. Memcm ragam... Sabo je le....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hehe.. Geram2 gak. Tapi kecomelan mereka buat ana sabar.

      Padam
  6. Awalnya rutin harian pukul 4 pagi.. saya masa tu sedang lena diulit mimpi hahaha.... Bagus la Ana jaga anak yatim.. banyak-banyak bersabar ye jaga diorang.. Semoga Allah membalas jasa baik ana dekat diorang.. inshaallah... =D

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hamboi..lena lagi. Kalau ana tak bangun pukul 4pagi cenni la jadinye, kelam kabut. Hehe. :D

      Amin..mudah2an. ^_^

      Padam
  7. hehe..kak ain nak tergelak kalau tengok budak2 bergaduh.langsung tak pandai marah.hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tu la namanye kanak2 penghibur jiwa. Hehe. Diorang ni kalau gaduh, gaduh2 comel jek.

      Padam
  8. budak2 dtg dari mana? sampai 16 orang? sorry akak tak tahu citer..huhu..

    anak2 akak pon selalu camtu..maknya ni selalu jadi singa jadian jer..haha..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ana kan jaga rumah anak yatim. Tu kira sebahagian anak2 yatim la. Tapi ana jaga peringkat 5thn dan 6thn je kak. Haha. Budak2 kan. Sabar je lah jalan terbaik.

      Padam
  9. nasib baik la diaorg dapat penjaga macam ana...sabar melayan kerenah mereka...caiyok caiyok :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. kekadang marah jugak. Tapi marah2 sayang. Hehe. ^_^

      Padam
  10. Alhamdulilah..suka dengar cerita ana...besar pahala anak jaga dia orang ni..banyakkan bersabar ya...jangan jadi incredible hulk k..he..he

    BalasPadam
    Balasan
    1. Huhu..terima kasih! Insya-Allah, doakan ana selalu jadik orang yang sabar. ^^

      Padam
  11. biasa la ragam budak2 ana...sbar je lah

    BalasPadam
  12. SABAR TAW ANA, CEKALKAN HATI.. SABAR TAW :D

    BalasPadam
  13. amboi ganasnye sampai tangga jamban patah. hehe budak2 lagi

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tu ah. Kes rebut sape mandi dulu punye pasal. Tu yg sampai patah tangga jamban. ><

      Padam
  14. Agaknya mereka tertolak tanpa sedar sama sendiri kot, maklumlah tido tak puas, mungkin mereka ingat masih berada dlm mimpi....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mamai maybe! Btw diorg tidur awal pukul 8mlm sampai 5pagi. Ana je yg tidur lambat tapi kene bangun awal 4pg. :)

      Padam
  15. heee...ana jaga 16 orang kot...kalau akak dah lama jadi Thor terus...hahaha..
    Penyabar sungguh Ana...besar pahala

    BalasPadam
  16. Tahniah ana...besar ganjaran jaga ank yatim...

    Jemput ziarah blog sy..

    www.hanasihat.blogspot.com

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mekasihhh..! Aminn.. Insya-Allah nanti ana singgah blog hana. :)

      Padam
  17. sabar je lah ana ye..bangun kul 4 pagi..hadus..mmg hazab bagi akak nih

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ahakss~ kak JM, Ana memang sejak duduk asrama dulu bese bangun 4pagi. Kekadang terlajak tu biaselah. Hehehe

      Padam
  18. Balasan
    1. Hihi... ^_^ nak wat canner, sabar je jalan terbaik.

      Padam
  19. Klau dh rmai2 mcm tu la.. Nk mara pun xlarat.. Bertabah je la..

    BalasPadam
  20. hebatnyala kesabaran ana..kalau akak mesti dah melenting..haha.lagi-lagi bila tak cukup tido..baran semacam je

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hahaa..tak baik. Tak baik. :D ngan budak2 kita kene la jadi seorang penyabar.

      Padam
  21. kesian adik akak ni...sabar ya ana...banyak pahala jaga diorang...budak2 lagi biasalah tu hehe :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Aminn.. ^_^ sib baik ana tak bertukar jadi hulk. Ekekekee..otak still berfungsi ngan baik. :D

      Padam
  22. Kena byk sabar ngan bdk2 ni Ana..ankw kak lya pon cam gini jgak time gduh huhuhu umi dia plak naik pening mana satu nk menangkan..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hahaa..budak2 kan. Kalau marah bukan makan saman pun. Nak berpihak pulak rase cam pilih kasih.

      Padam
  23. Haha. Nasib baik Ana ada kesabaran yg maha tinggi.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tu nasib baik je kak scha. :D hihi

      Padam
  24. bebudak kan..ermm sbr je la layan karenah diorang kan

    BalasPadam
  25. bebudak ni kan kalau bergaduh.... kadang2 sis kalau geram memang jadi rimau jugak.. hihik

    BalasPadam

Baca je?
Tak nak komen ke?
Komen laa sikit.