Sabtu, 4 Oktober 2014

Kejadian sehari sebelum AidiAdha 2012

Assalamualaikum...

Dua ekor lembu sedang bergembira kat padang depan rumah ana ni. Makan je kejenya. Maklumlah esokkan raya haji. Bila tengok lembu terus mengingatkan ana pada kejadian raya haji tahun lepas.

Ade la sorang budak ni gitau ana, lembu korban untuk rumah anak yatim dah sampai. Badan dia kurus kata budak2 tu. Ana pun caye ah. Jadi ana ni pun pegi la tengok 'lembu kurus' yang bebudak tu cakapkan. Takla kurus mane pun! Hahaha.

Pastu nak dijadikan cerita, ana yang baik aty ni pun hulurlah makanan lembu tu. Lembu tu tanak k! Malah mendengus marah. Cehh..jual mahal! Boringlah lembu ni, tak sporting. Ana pun pegi la.

Baru je beberapa langkah ana pegi, tetiba ana dengar lembu tu mengamuk-ngamuk akhirnya terjatuh dalam longkang! Fyi longkang tu agak dalam ye. Kalau lembu berdiri, belum tentu dia nampak jalan.

Aduhhh..camne ni? Lembu dah jatuh? Esok nak korban. Ade la jiran ana ni call pihak bomba sukarelawan untuk mintak angkat lembu. Kebetulan waktu tu pulak hujan. Siann giler lembu tu. Sejuk. Dalam pukul 8 malam camtu, hujan pun reda. Barulah sukarelawan2 tu angkat lembu.

Kata orang, lembu korban jangan dikacau-kacau. Sebab lembu korban tengah emosi. Dia tahu dia akan disembelih. So moral of the story, adik-adik yang perangai seangkatan macam ana ni, tolong jangan kacau lembu yer adik2. Hehe.

Salam AidilAdha semuaaaaa

36 ulasan:

  1. nasib baik bkn ana yg kena penangna lembu tu ...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Fuh! fuh! Nasib baik je tu kak Vee. Hehe.

      Padam
  2. Agaknya Ana pakai baju merah kot. Lembu bukan boleh nampak warna merah, terus dia jatuh cinta dan apa lagi cubalah kejar orang yang dia jatuh cinta tu...

    Salam Eidel Adha buat Ana dan famili.
    Kalau dalam kereta, pesan dengan pemandu berhati-hati memandu.Biar lewat 20 minit jangan cepat 20 tahun...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ahahaha..takdelah. Ana pakai baju hitam kot time tuh. Orang kata lembu tak suka perempuan.. Tak tau ah betul ke tak. XD

      Padam
  3. salam aidiladha ana...aiyo, nasib baik tak kena kejar lembu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tu laa kak. Nasib baik tak kene kejar lembu. Keh3

      Padam
  4. hahaha.. kalau kena kejra dengan lembu tu memang nasib lahh ana :p

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hahaah...dulu kecik2 da pernah kene kejar kak. Tapi tak serik2. ><

      Padam
  5. Salam Aidil Adha Ana . nasib baik lembu tu tak terlepas..kalau tak mesti kecohkan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Lembu tu terjatuh je kak. Hehe. Salam Aidil Adha. ^_^

      Padam
  6. Alahai...kesiannye lembu tu.
    Selamat hari raya aidiladha ana :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Huhu..tu laa..ekceli sian gak. Tapi em..tapi. Orang kata kalau kesian takleh makan, jadi sebab nak makan lembu. Takle kesian2. Salam Aidil Adha.

      Padam
  7. selamat hari raya aidiladha ana:)

    BalasPadam
  8. Asslmkm ana.. Nasib la bkn dia niat nk sondol ana.. Rupanya masuk longkang ye..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wslm..tu ah..risau gak kekalau ana kene serang. Sekali jatuh longkang, ape pun tak boleh. Huhu.

      Salam AidilAdha.

      Padam
  9. Balasan
    1. Kesian kesian gak, tapi makan lembu tu wajib. Haha. XD

      Padam
  10. HAHAHA.

    baik betul ana ni nak bagi makan. kelakar okayy

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yelah..kan esok lembu tu nak jadi lembu korban tu ah ana suruh dia makan bagi gemok lagi. Huhu. Tak sangka lak lembu tu ngamok2. Haha

      Padam
    2. tu lahh. baik sangat pergi bawak makanan. hehehe

      Padam
  11. haa! ana la si pengacaunya.. hahaha.. salam aidil adha ana.. :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hahahaa... XD ana tak bersalah laa Zizie.

      Salam AidilAdha.

      Padam
  12. Aahaha lawak lah citer ans nih. Dia mengamuk sbb ana x bg kfc hehehe. Mknan apa yg ana bg tu, lembu kan mkn rumput :-)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ana bg rumput la tu kak JM. Tapi lembu tu tanak. Lembu tu jual mahal ngat. Haha..

      Padam
  13. Salam singgah petang dik Ana...kesiannya lembut tu kan dah nak kena korban sempat lagi jatuh...Salam Aidiladha buat adik Ana sekeluarga...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mekasih kak. Salam Aidil Adha. Hihi..tu laa.. Da terjatuh. Hape pun tak boleh. Hihi. XD

      Padam
  14. nasb bek tak serang ana
    aishh igt orang yg sombong je dpt balasan
    lembu pon kene jugak ye
    hehehehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hahaha..xD nasib baik je tu tak serang ana. Dulu pun ana pernah hampir kene sondol ngan lembu. Sib baik sempat larii. Hahaha! xD

      Padam
  15. Nakal jugak awak ye Ana? haha. kelakar baca cerita ini.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nakal sikit2 je kot, selebihnye ana "baik". Miahahaha xD

      Padam

Baca je?
Tak nak komen ke?
Komen laa sikit.