Ahad, 17 Ogos 2014

Situasi menyayat hati

Seorang isteri yang keguguran dikejarkan ke bilik pembedahan untuk mengeluarkan kandungannya yang masih tersisa dalam rahim.

Selesai direkuret, isteri tersebut tidak bangun-bangun walaupun saya dah kejut berkali-kali dan ubat biusnya sudah habis. Beliau hanya ditemani dua anak perempuannya.

Dua jam kemudian, suaminya datang melihat beliau. Beliau masih belum sedar. Saya menghampiri si suami dan menerangkan kemungkinan isterinya masih dalam pengaruh ubat bius. Suaminya cuma mengatakan biarkan sahaja isterinya berehat dan belum pun si isteri sedar, suami sudah terburu-buru meninggalkan isteri.

Setengah jam kemudian, si isteri sedar sepenuhnya dan minta saya panggil masuk anaknya. Anaknya masuk dan duduk di katil ibunya. Sebaik sahaja ibunya memegang tangannya, si anak menangis tersedu-sedu. Apabila si ibu bertanya, akhirnya si anak menceritakan kepada ibunya mereka dimarahi oleh bapanya kerana mereka minta ditemani di hospital saat ibu mereka baru selesai pembedahan dan masih tidak sedar.

Sayu melihat si isteri mendail nombor suaminya dalam keadaan yang masih pening. Si suami sanggup mematikan telefon bimbitnya.

The moral of the story : Tidak ada perempuan yang tak sedih bila kehilangan anak. Jadi, untuk para suami, jangan selfish. Ibu yang dah rasa anak duduk dalam rahim dia tu pasti lebih sedih. Fahamilah. Anak itu rezeki dari Allah. Kalau dah gugur tu tak adalah rezeki. Berilah sokongan moral pada isteri saat mereka memerlukan anda.

NotaTambahan : ni kisah benar tau. Ana just copy paste je dari pesbuk akak dokter sorang ni.

25 ulasan:

  1. sedihnya.. tu la lelaki, sebelum kawen, bermadah bagai.. bilah dah kawen n dah ada anak, dia buat mcm kita ni wujud bila dia perlukan je.. *cedih* namau kawen.. hiks

    BalasPadam
  2. Begitulah suami yang kurang pegangan agama...xredha dengan kehilangan...akma bersimpati dengan akak tersebut...mudah2 an dia diberikan kesabaran yang tinggi...

    BalasPadam
  3. Begitulah suami yang kurang pegangan agama...xredha dengan kehilangan...akma bersimpati dengan akak tersebut...mudah2 an dia diberikan kesabaran yang tinggi...

    BalasPadam
  4. http://ezawarna-warnakehidupan-etuza.blogspot.com/2014/08/giveaway-merdeka-penang-mari-baq-ang-by.html jenguk blog pesona ya
    kesian para wanita seperti itu..banyak hikmah tu..

    BalasPadam
  5. anak sedang menunggu di syurga tu..huhu..

    BalasPadam
  6. Satu perkongsian untuk kita semua ..Nice sharing Ana

    BalasPadam
  7. Suami mazhab dinosaur begitu pun masih wujud di planet bumi?? Isteri saya pernah keguguran, bukan sekali tapi tiga kali. Saya sentiasa di sisinya sepanjang dia berada di wad, memberinya semangat atas kehilangan yang menyakitkan, memberinya harapan segala itu ujian dan hikmah Allah.
    Semoga manusia-manusia spesis dinosaur seperti itu tidak wujud lagi di bumi seperti pupusnya sejarah dinosaur...

    BalasPadam
  8. sedihnya....tak boleh nak salahkan si isteri...semua tu sudah tertulis...

    BalasPadam
  9. Saya ada sorang kenalan yang anaknya meninggal masa dalam perut. Masa tu sy risau gak sebab suami dia kerja di pelantar minyak. Tapi masa dia sakit tu, nasib baik suami dia ada. At least boleh bagi sedikit semangat. Suami jenis macam ni, hmm, tak tau nak cakap apa.

    Btw, sy singgah sini setelah sekian lama tak bw. Hehe

    BalasPadam
  10. Assalamualaikum dan salam singgah pagi dik...sedih akak bc..akak pun ada kwn yg penah keguguran..dah 2 x dia mengalami keguguran...first tu baby dia perempuan yg kedua lelaki..2 2 pn akak ada pegi tengok..kesian kat dia..syukurlah semua keluarga ada d smpingY saat keadaan dia keguguran..

    BalasPadam
  11. sedihnya..berdoa tak dapat laki macam tu..huhu

    BalasPadam
  12. Pada mulanya ingatkan 'saya' tu merujuk kepada Ismi ana..hhehehe...rupanya bukan
    Mmg sedih dan menghayat denga situasi begini...wahai lelaki di luar sana..jika nko seorang yang 'beriman' in sha Allah takkan jadi suatusi begini..mesti redha dgn ketentuan Allah...argghh..risau kalau dapat suami begini ya Allah!!!

    BalasPadam
  13. lya tak blh baca memang menaqngis

    BalasPadam
  14. Sedihnya baca..tak ada rezeki mereka..

    BalasPadam
  15. Sedih sangat²...

    BalasPadam
  16. Heee...bulan May hari tu akak pun jadi camni juga...
    Nasib baik En Husband baik..siap ambil cuti 2 hari tolong jaga Harith dekat rumah...
    Waktu tengah sakit pun dia teman sampai abis...heee...

    Wuuu...sedihnya jangan cakap. Tak nak langsung jumpa orang sebab tak boleh nak dengar kalau orang lain tanya soalan - soalan yang tak sepatutnya...

    It looks like normal saja dengar miscarriage...tapi hanya orang yang mengalaminya saja yang faham erti sedih tu.... nak sihat as normal ambil masa juga...1 month plus baru rasa badan kuat... Isk isk..

    BalasPadam
  17. Sedihnyaaa. Macam tu je hasben tu buat :(

    BalasPadam
  18. sedihhh...memang ada husband jenis tu zaman skang ni....

    BalasPadam

Baca je?
Tak nak komen ke?
Komen laa sikit.