Jumaat, 29 Ogos 2014

Bahaya berkelah ketika musim hujan

Assalamualaikum...

Sejak kebelakangan ni hujan selalu turun membasahi bumi Malaysia, sampaikan ada yang airnya dah naik meninggi atas buku lali. Syukur alhamdulillah negara Malaysia setakat ini tak ditimpa banjir.

Walaupun kerapkali hujan turun, tapi masih ada yang suka berkelah ketika ini. Maklumlah cuaca sejuk, matahari pun segan silu je nak muncul. Bolehlah beraktiviti diluar. Padahal kita tak tahu, betapa bahayanya berkehlah atau bermandi manda di tepi sungai ketika musim hujan. Sebab waktu ini, sungai tengah deras.

Semalam ana dikejutkan dengan satu lagi berita kematian adik kepada kawan ana. Arwah dilaporkan hilang selepas lemas di dalam sungai. Baca artikel penuh di Utusan Online di sini, Pelajar Tahfiz Mati Lemas Tergelincir Ke Dalam Sungai.

Dan secara automatik, mati lemas mengingatkan ana pada kisah tahun lepas. Itu jugak berlaku pada adik kawan sekerja ana sekarang. Arwah juga penghuni rumah anak yatim yang ana jaga sekarang. Kata-kata terakhir arwah buat ana sentiasa rasa sebak. Baca berita penuh di Sinar Harian Online di sini, Saya Nak Jumpa Mak Ayah.

Kedua-duanya mati lemas. Semoga syahidlah mereka seperti yang disabdakan oleh baginda Rasulullah S.A.W. Amin. AL-FATIHAH buat mereka.

Nasihat dari ana, tolonglah jangan ade yang berani2 nak berkehlah buat masa ni. Ana tak sanggup lagi dengar berita kematian menyayat hati. Allahu~

45 ulasan:

  1. Takutnya...bahaya kan berkelah waktu sekarang...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tu laa..lagi2 musim ujan cenni kan.

      Padam
  2. Al-fatihah untuk kedua - dua arwah... memang bahaya pun Ana sebab tak sedar kalau arus jadi deras.kalau lepas hujan pun kena tunggu, tak boleh terjah terus

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kannn..tetiba dah kene hanyut. Nauzubillah min zalik.. Hurm.. :(

      Padam
  3. Subhanallah...Innalillah....Al-Fatihah buat kedua2 mangda..mmg bahaya sungai ni wlaupun pandai berenang

    BalasPadam
    Balasan
    1. Malang tak berbau kak JM. Tu laa..harap2 takdelah mangsa2 mati lemas lagi. Sungai tengah deras ni.

      Padam
  4. Akak hujan2 ni memang famili tak kasi berkelah huhu...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau boleh elakkan dekat2 dgn sungai, pantai. Dok lam uma dediam lagi baik. Kan kan.

      Padam
  5. Betul tu Ana...malang tak berbaukan...Kalau boleh elakkan, elakkan...banyak masa lain boleh jalan-jalan..Apa-apa pun al fatihaha untuk arwah...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tu laaa..tapi ade org kata, time hujan la lagi best mandi sungai. Entahlah..

      Padam
  6. Rumah Nelly dekat dengan laut..Hujan-hujan memang tak berani nak jejak pantai..takut tengok ombak besar.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Siyes? Ana dulu bercita-cita sgt nak uma dekat ngan laut. Skrg tanak la dekat ngan laut. Hihi..seram.

      Padam
  7. sekarang dah mula musim hujan.. elakkan la berkelah di pantai atau air terjun sekalipun. kadang2 arus deras tiba2 je... Bahaya betul. kesihatan pun kena jaga sekarang ni..penyakit lebih mudah berjangkit dengan cuaca macam ni..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Cuaca tak menentu skrg ni kan kak. Kejap2 panas sgt, kejap2 sejuk sgt. Kesihatan jugak penting utk dijaga. :)

      Padam
  8. Assalamualaikum dan salam singgah ptg dik Ana...tmpt akak pun skrg ni musim hujan...asal ptg mesti hujan...kalau boleh elakan lah pegi berkelah waktu ni...dan awasi anak2...

    BalasPadam
  9. Assalamualaikum dan salam singgah ptg dik Ana...tmpt akak pun skrg ni musim hujan...asal ptg mesti hujan...kalau boleh elakan lah pegi berkelah waktu ni...dan awasi anak2 supaya tidak bermain d kawasan banjir...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam petang kak Diana. Mujur tempat ana kawasan tinggi. Jd risiko banjir ni kurang. :) tp tulah, yang takleh di elakkan jika berkelah tepi sungai. Tu ana harap, takde yang berkelah time musim ujan gini.

      Padam
  10. Akak dulu pernah camping masa musim hujan, camping kat tebing sungai lak tu..masa tu tak pikir bahaya pun..zaman remaja ler katakan..Sekarang bila tengok macamana keadaan ibu air, baru tau betapa bahayanya camping masa hujan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yela, dulu tak didedahkan pun mengenai bahayanye. Hanye nasihat org tua2. Skrg dah besar, dah banyak kematian, baru kita paham. Tak gitu kak?

      Padam
  11. bahayanya... Innalillah. sedih pulak baca kisah org yg lemas ni..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pengorbanan mereka, pengajaran utk kita..alfatihah buat mereka. :'(

      Padam
  12. memang bahawa... eloklah batalkan niat jika ingin ke sana lagi2 waktu hujan dan laut bergelora

    BalasPadam
  13. allah.. moga keluarga mereka tabah :)

    BalasPadam
  14. waktu2 hujan nie xsesuai berkelah dekt mne2 air terjun or laut...
    maut tidak pasti

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul betul betul. Bahaya tu kita tak tau bila. Lebih baik elakkan.

      Padam
  15. Musim hujan ni kalau nak berkelah, berkelah saja bersama famili dalam rumah...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Duduk kat rumah makan cempedak goreng panas2 pun best gak kan JR. :D

      Padam
  16. Al-Fatihah...

    Akak pun seriau dengar...

    Semoga mereka ditempatkan di kalangan orang-orang beriman...

    BalasPadam
  17. bahaya sngat tambah2 without guardian bersama.

    Al-fatihah.

    p/s: hai kak anna.. lama xsnggah sini . miss ur blog n tuannya sekali =p

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kan. Musim hujan bahaya ngat2. Lagi tragis satu family kene hanyut. Nauzubillah.

      Hai ecah, huhu. Tu laa, lama tak singgah sini kan. Takpe la, orang sibuk berstudy kan. Ngeee~ Thanks ah miss kite. :D

      Padam
  18. parents tak bagi dah nak bercuti dekat tempat ada air ni, takut lemas..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kan kan..setakat ni eloklah hindarkan dulu.. Bahaya hujan2 cenni. Kan.

      Padam
  19. Time hujan la bahaya bila dtg kepala air semua akan dibawak arus...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tu laaa..risau je. Bahaya tu bebila je leh datang. Sebaiknye kita amik langkah berjaga2.

      Padam
  20. bila ada ygbmati lemas memg akak sedih

    BalasPadam
  21. Akk ckup tkut nk berkelah2 ni.. Xkira la musim hjan ke x. Sbb lmas ttap blh berlaku..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kan kan..sebab kejadian camtu kita tak tau bila akan berlaku. Wpun ade ilmu berenang, sekali dtg deras, dgn kita2 dia hanyut sekali.

      Padam
  22. Tu la kan. Bahaya mmg ada di mana2... Yg penting hati2...

    BalasPadam
  23. Musim hujan berkelah? Jarang sangat

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mmg jarang. Disebabkan dah 2 org ahli keluarga kawan ana jadi cenni tu ana buat entri pasal ni. Sebab ana harap sangat semua org berhati2 tak kira hujan ataupun tak.

      Padam

Baca je?
Tak nak komen ke?
Komen laa sikit.