Selasa, 21 April 2015

Pemandu teksi Rawang mencekik darah??

Assalamualaikum...

Kalau korang duduk Rawang, korang mesti tahu teksi sini caj harga tinggi-tinggi. Kan? Perjalanan dalam kawasan Rawang je dah makan RM20 hingga ke RM25. Pergh! Mahal gila.

Lagi-lagi masa aku duduk Tasik Puteri dulu, bas jarang masuk. Kalau masuk pun sejam sekali. Disebabkan aku ngan kakak aku ni agak malas nak tunggu bas berejam-rejam, kitorang selalu call teksi je nak ke KTM Rawang.

Dari Tasik Puteri ke KTM Rawang, caj tetap dia RM25. Ada jugak caj RM30. Alasan dia, sebab kitorang panggil teksi. Dia caj macam tu. -,-

Pastu hari tu aku tengok kat 999, diorang saman teksi yang tak pakai meter. Sedangkan kat badan teksi terang tang tang tulis 'TEKSI INI MENGGUNAKAN METER, TAWAR MENAWAR DILARANG'. Then dalam paper pun ade cakap, kalau ada teksi bermeter tapi tak pakai meter boleh buat report.

So aku pun turun Bandar Rawang dengan senang hati. Pasal aku ada urusan sikit kat Country Homes, aku pun naik ah teksi yang kat badan dia ada tulis 'Teksi ini menggunakan meter'. Sebab fikir teksi bermeter pakai meter.

Me : teksi ni pakai meter tak?

Pacik teksi : mau ke mana?

Me : Country Homes je.

Pacik teksi : RM20

Me : aik? Mahalnye! Kan kat teksi ni tulis pakai meter. Kenapa tak pakai meter?

Pacik teksi : Semua teksi kat Rawang ni, mana pakai meter dik.

Me : yeke? Hari tu saya pegi Damansara, ambik teksi Rawang. Pakai je meter.

Pacik teksi : tu teksi KL tu. Diorang memang pakai meter, tapi teksi Rawang, kita memang caj tetap macam tu.

Okay, korang bayangkan. Aku pergi dan balik pakai teksi tu. Pergi je dah RM20. Patah balik pun RM20. Total kesemuanya RM40. Dah macam harga minyak ke kL pulak. Adehh! Padahal kalau aku gi rayau kL tu. Naik KTM, pergi balik tak sampai RM20 pun.

Aku rasa aku macam kena tipu je dengan pemandu teksi tu. Tapi memang kebanyakan pemandu teksi Rawang caj pelanggan macam tu. Teruk, kan?

Saja aku bukan isu panas dipagi hari. Haha. ><

14 ulasan:

  1. mahalnyaaa sekali pegi 20 hengget. Grrrr.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kannn..mahal gila 20 hinggit.

      Ade typo ayat last sekali. Haha. Ampun!
      *bukan = *bukak

      Padam
  2. serious mahal, kalau rm 40 cukup 4hari punya makan tengah hari malam.. tak boleh kena jimattt, semua brg dah naik, kena berjimat :(

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tu laaa..lagi2 gst. Abis duit kat teksi je. -_-

      Padam
  3. Sbb nilah saya tak suka naik teksi. Mencekik darah. Smpai patploh hengget tu pegi balik, huhu. Klu akak naik ktm rm20 pun x smpai rasanya ;-;

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kann.. Kat Rawang ni takde sistem lrt perjalanan dalam Rawang. Lain laa kL.

      Padam
  4. perghhh..mahal giloss..sesuka hati je naikkan tambang..mesti caj gst sekali ni..huhu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kan kan.. Diorg memang suka caj suka ati. Lau cg. Nick gi Rawang, ana sarankan jgn naik teksi. Hehe. Mencekik darah.

      Padam
  5. salam kenal , memang teksi cekik darah ,saya pun penah jugak kena macam ni ,sabar jela

    BalasPadam
    Balasan
    1. Biasa teksi cekik darah nii terdapat kat Rawang je Amie. Hehe. Berhati2 naik teksi. Nak jimat & adil, naik teksi bermeter.

      Padam
  6. mahalnya..reportlah dear.tak boleh dibiarkan..

    BalasPadam
  7. report jeee senang..amik no plat pg balai polis terus settle!huuhuuu...kita ada hak sbg pengguna!

    BalasPadam
  8. Celaka pemandu teksi ni!!! Nk duit msuk cpat krja lain lah!! Bodoh tol!!

    BalasPadam
  9. Celaka pemandu teksi ni!!! Nk duit msuk cpat krja lain lah!! Bodoh tol!!

    BalasPadam

Baca je?
Tak nak komen ke?
Komen laa sikit.